درباره کشور کانادا
Canada

  • موقعیت جغرافیایی: کشور کانادا دومین کشور پهناور جهان از لحاظ مساحت می‌باشد که در شمال آمریکای شمالی قرار دارد، از طرف شرق با اقیانوس اطلس، از طرف غرب با اقیانوس آرام و از طرف جنوب با ایالات متحده آمریکا همسایه است. این کشور به دلیل موقعیتش در آمریکای شمالی، مکان بسیار مناسبی برای زندگی و کار می‌باشد.
  • زبان رسمی: ٪۸۵ انگلیسی و ٪۱۵ فرانسوی
  • پایتخت: اوتاوا
  • تفاوت زمانی تورنتو با تهران: ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب‌تر از تهران
  • مساحت کل کشور: حدود ۹،۹۸۴،۶۷۰ کیلومتر مربع
  • جمعیت و سن: بیش از ۷۰ درصد جمعیت کمتر از ۴۰ سال دارند
  • ادیان: مسیحیت ٪۶۷/۲ ، اسلام ٪۳/۲ ، هندوئیسم ٪۱/۵، سیکیسم ٪۱/۴، بودیسم ٪۱/۱، یهودیت ٪۱، بدون مذهب ٪۲۴
  • نوع حکومت: دموکراسی پارلمان فدرال (پارلمان کانادا) تحت سلطنت قانون اساسی و قلمرو مشترک المنافع
  • واحد پول: دلار کانادا (CAD یا CND)
  • نرخ ارز کانادا: یک دلار آمریکا حدوداً برابر با ۱/۳۷ دلار کانادا (CAD یا CND) می‌باشد.
  • گردشگری: کشور کانادا دارای مناطق گردشگری فراوان و جذابی است که از طبیعت خیره‌کننده، شهرهای مدرن و فرهنگ متنوع برخوردار می‌باشد. برخی از جاذبه‌های مشهور عبارتند از: بنف، کوه‌های راکی، نیاگارا فالز، برج سی‌ان تاور در تورنتو و جاذبه‌های سرسبز در ونکوور.

شهرهای مهم کشور کانادا (Canada)

کشور کانادا از ده استان و سه قلمرو تشکیل شده که برخی از مهمترین استانها و شهرهای قابل توجه آنها عبارتند از:

  • استان آنتاریو: پرجمعیت ترین استان کشور کانادا، آنتاریو محل پایتخت کانادا شهر اتاوا و بزرگترین شهر آن، تورنتو می‌باشد. شهر تورنتو یک مرکز جهانی مالی و فرهنگی و شهر اتاوا دولت فدرال و نهادهای مختلف دولتی را در خود جای داده است.
  • استان کبک: بزرگترین استان از لحاظ مساحت بوده و به دلیل جمعیت غالباً فرانسوی زبان و فرهنگ منحصر به فرد شناخته شده است. شهر مونترال، بزرگترین شهر واقع در استان کبک، یک مرکز فرهنگی پر جنب و جوش با سابقه تاریخی است. شهر کبک سیتی، پایتخت استان کبک، به دلیل معماری تاریخی و جذابیت اروپایی مشهور است.
  • استان بریتیش کلمبیا: در ساحل اقیانوس آرام، استان بریتیش کلمبیا دارای یک منظره طبیعی خیره کننده می‌باشد. شهر ونکوور، بزرگترین شهر این استان، یک مقصد محبوب توریستی و یک مرکز تجاری پر رونق بوده و شهر ویکتوریا، پایتخت استان بریتیش کلمبیا، به دلیل بندر زیبا و سابقه تاریخی انگلیس شناخته شده است.
  • استان آلبرتا: آلبرتا به دلیل زیبایی طبیعی خود مشهور بوده و پارک ملی کانادایی و بنف به عنوان جاذبه‌های اصلی این استان می‌باشند. شهر ادمونتون، پایتخت این استان و شهر کلگری، بزرگترین شهر این استان، هم مراکز مهم اقتصادی و هم دروازه های تفریحی در فضای باز هستند.
  • استان آلبرتا: وینیپگ بزرگترین شهر و پایتخت این استان، به دلیل فرهنگ متنوع، اماکن تاریخی و برگزاری جشنواره‌ها معروف می‌باشد.
  • استان ساسکاچوان: رجینا بزرگترین شهر و ساسکاتون پایتخت این استان می‌باشند که هر دو مراکز مهم اقتصادی و فرهنگی در این استان هستند.
  • استان نوا اسکوشیا: هلیفاکس بزرگترین شهر و پایتخت این استان بوده و یک مرکز مراقبت و فرهنگی قابل توجه در ساحل شرقی کشور کانادا می‌باشد.

اینها برخی از استان ها و شهرهای اصلی کشور کانادا هستند، اما همه استان ها و سرزمین های کانادا در فرهنگ غنی، تاریخ و زیبایی طبیعی کشور نقش بسیاری دارند.

مجوز کار باز کانادا
مجوز کار کشور کانادا
  • نوع: مجوز کار کانادا برای متقاضیان در داخل کشور کانادا
  • اعتبار: ۶ ماه، ۱ الی ۲ سال
  • رنگ: کاغذ مخصوص رنگی با هالوگرام
  • استفاده: برای کار در داخل کشور کانادا
  • زمان دریافت: پس از قبول شدن و اخذ گواهی ارزیابی تاثیر بازار کار یا داشتن همسر با ویزای کار یا تحصیل
ویزای کار کانادا
ویزای کار کشور کانادا
  • نوع: ویزای کار کانادا برای متقاضیان در خارج کشور کانادا
  • اعتبار: ۶ ماه، ۱ الی ۲ سال
  • رنگ: کاغذ مخصوص رنگی با هالوگرام و الصاق در پاسپورت
  • استفاده: برای ورود و کار در کشور کانادا
  • زمان دریافت: پس از قبول شدن و اخذ گواهی ارزیابی تاثیر بازار کار
  • انجام امور انگشت‌‌نگاری و عکسبرداری الزامیست

ویزای کار کشور کانادا چیست؟
مجوز کار یا ویزای کار کشور کانادا یک مدرک قانونی رسمی است که توسط دولت کانادا صادر شده و به یک تبعه خارجی اجازه می‌دهد تا برای یک دوره زمانی مشخص بین ۶ ماه الی ۲ سال در داخل کشور کانادا مشغول به کار شود. ویزاجو در اینجا چند نکته کلیدی برای درک مجوز یا ویزای کار کانادا شرح می‌دهد:

  1. مجوز کار مخصوص یک کارفرما در برابر مجوز کار باز (Work Permit vs Open Work Permit): بیشتر مجوزهای کار صادر شونده مختص کارفرما هستند که به آنها مجوز کار “بسته” نیز گفته می‌شود. این بدان معنی است که به نیروی کار خارجی اجازه داده می‌شود که فقط برای یک کارفرمای کانادایی خاص در یک مکان خاص و اغلب در یک سمت شغلی خاص مشغول به کار شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است برای یک نیروی کار خارجی مجوز کار باز صادر شود، که به آن اجازه می‌دهد برای هر کارفرمایی در کانادا به طور دلخواه مشغول به کار شود، به استثنای چند شغل خاص.
  2. برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP) و نیروی کار متحرک بین المللی (IMP): برنامه نیروی کار خارجی موقت (TFWP) به کارفرمایان کانادایی اجازه می‌دهد تا در مواقعی که شهروندان واجد شرایط یا مقیم دائم کانادا در برای آن شغل مورد نظر موجود نیستند، با استفاده از نیروی کار خارجی برای پر کردن کمبود نیروی کار و مهارت به صورت موقت از خارج از کشور کانادا انتخاب و استخدام نمایند. همچنین برنامه نیروی کار متحرک بین المللی IMP به کارفرمایان کانادایی اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به گواهی ارزیابی تاثیر بر بازار کار (LMIA)، نیروی کار خارجی را استخدام نمایند.
  3. گواهی ارزیابی تاثیر بر بازار کار (LMIA): برای اکثر انواع مجوزهای کار (بسته)، در ابتدا کارفرما باید یک گواهی LMIA از سازمان دولتی استخدام و توسعه اجتماعی کانادا (Employment and Social Development Canada (ESDC)) دریافت نماید. این گواهی نشان می‌دهد که نیاز به یک نیروی کار خارجی برای پر کردن شغل مورد نظر کارفرما در کانادا وجود داشته و هیچ نیروی کار کانادایی برای انجام این کار در داخل کشور کانادا موجود نمی‌باشد. با این حال، برخی از انواع مجوزهای کار وجود دارند که نیازی به LMIA ندارند.
  4. شرایط لازم: واجد شرایط بودن برای ویزا یا مجوز کار کانادا به ملیت متقاضی، نوع شغل و محل کار بستگی دارد. به طور کلی، متقاضی باید ثابت کند که توانایی انجام کار را دارد، بودجه کافی برای حمایت از خود را داشته و از جمله موارد دیگر، فاقد سابقه کیفری می‌باشد.
  5. مدت اعتبار: ویزا یا مجوز کار کانادا معمولاً برای یک دوره مشخص مانند ۶ ماه، ۱ یا ۲ سال صادر شده و اعتبار آن می‌تواند در شرایط خاص، مجدداً تمدید شود.

ویزاجو با متقاضیان این نوع ویزا اعلام می‌دارد طبق قانون اداره مهاجرت کانادا مجوز یا ویزای کار کانادا با ویزای مهاجرت کانادا تفاوت داشته و این نوع ویزا به طور خودکار به اخذ اقامت دائم کشور کانادا منجر نخواهد شد. اما می‌تواند گامی برای اخذ اقامت دائم کانادا باشد، در صورتی که پس از کار حداقل به مدت ۱ سال طی قوانین خاص، در یکی از برنامه‌های مهاجرتی تجربه کانادایی (CEC) یا سیستم اکسپرس اینتری شرکت نمایند.

معیارهای درخواست ویزای کار کشور کانادا چیست؟
معیارهای درخواست برای مجوز یا ویزای کار کانادا می‌تواند بر اساس نوع مجوز کار متفاوت باشند، اما به طور کلی، متقاضی ویزای کار کانادا باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. اثبات داشتن شغل در کانادا: متقاضی مجوز یا ویزای کار کانادا باید به طور رسمی از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی داشته باشد، مگر اینکه متقاضی مجوز یا ویزای کار باز کانادا باشد. پیشنهاد شغلی باید شامل جزئیاتی مانند ماهیت شغل، دستمزد و شرایط کار باشد.
  2. گذرنامه یا مدرک مسافرتی: متقاضی مجوز یا ویزای کار کانادا باید پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر با تاریخ اعتبار حداقل ۱ سال داشته باشد.
  3. اثبات منابع مالی: متقاضی مجوز یا ویزای کار کانادا باید نشان دهد که پول کافی برای زندگی و حمایت از خود (و اعضای خانواده همراه) در طول اقامت خود در کشور کانادا و بازگشت به کشور مبدا را دارد.
  4. آزمایشات پزشکی: بسته به ماهیت شغل و مدت اقامت، ممکن است از متقاضی مجوز یا ویزای کار کانادا درخواست شود تا طبق قوانین اداره مهاجرت کانادا برای آزمایشات پزشکی خاص اقدام نماید. (در این صورت ویزاجو به شما اعلام می‌نماید)
  5. عدم سابقه کیفری: متقاضی مجوز یا ویزای کار کانادا نباید در هیچ کشوری محکومیت کیفری داشته باشد. برای این منظور ممکن است نیاز به ارائه گواهی عدم سو پیشنه از پلیس محل اقامت خود داشته باشد.
  6. خروج پس از انقضای مجوز کار: متقاضی مجوز یا ویزای کار کانادا باید نشان دهد که طبق قانون همه شرایط لازم اداره مهاجرت کانادا را بر‌آورده نموده و در پایان تاریخ مجوز کار و اقامت مجاز خود، کشور کانادا را ترک می‌نماید. (با این حال ویزاجو‌ می‌تواند با استفاده از برنامه‌های مهاجرتی دیگر برای اقامت دائم شما در کانادا اقدام نماید.)
  7. گواهی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA): برای استخدام نیروی کار خارجی از بیرون از کشور کانادا، کارفرمای کانادایی باید پس از ارائه قرارداد پیشنهاد شغلی، برای اخذ گواهی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) از سازمان دولتی استخدام و توسعه اجتماعی کانادا Employment and Social Development Canada (ESDC) اقدام نماید، مگر اینکه شغل مورد نظر طبق قانون اداه مهاجرت کانادا نیاز به این گواهی نداشته باشد. (ویزاجو می‌تواند با تجربه و دانش روز مهاجرتی برای اخذ قبولی و دریافت هر چه سریعتر این گواهی برای کارفارمایان کانادایی، اقدام نماید.)

مزایای داشتن مجوز یا ویزای کار معمولی یا بسته کشور کانادا
مزایای داشتن مجوز کار معمولی (یا “بسته”) کشور کانادا برای اتباع خارجی به شرح ذیل می‌باشند:

  1. فرصت‌ شغلی: مجوز یا ویزای کار کانادا به شما اجازه می‌دهد تا به طور قانونی در کشور کانادا کار کنید، که می‌تواند فرصت‌های عالی برای رشد شغلی و تجربه در بازار کار کانادا فراهم آورد.
  2. درآمد: کار در کشور کانادا می‌تواند منبع درآمد خوبی با استاندارد زندگی بالا به همراه داشته باشد.
  3. سابقه برای اقامت دائم: اگر قصد مهاجرت دائم به کانادا را دارید، داشتن سوابق شغل کانادایی می‌تواند مزیت قابل توجهی باشد. برخی از برنامه های مهاجرتی، مانند برنامه تجربه کانادایی (CEC) تحت سیستم اکسپرس اینتری، بر متقاضیانی که تجربه کاری کانادایی دارند، اولویت دارند.
  4. مزایای اجتماعی: بسته به مدت اعتبار و ماهیت مجوز یا ویزای کار کانادای شما، ممکن است واجد شرایط دریافت برخی از خدمات اجتماعی مانند بیمه درمانی رایگان تحت سیستم مراقبت‌های بهداشتی استانی باشید.
  5. ویزا برای اعضای خانواده: در برخی موارد، ویزاجو می‌تواند برای همسر یا شریک زندگی مشترک شما و فرزندان وابسته ویزای اقامت موقت کانادا را دریافت نماید. همچنین ویزاجو می‌تواند برای همسر یا شریک زندگی شما مجوز کار باز دریافت نموده و برای فرزندان تحت تکفل شما نیز ویزای تحصیلی در مدارس دولتی کانادا را دریافت نماید.
  6. حساب بانکی شخصی: امکان افتتاح حساب بانکی در بانک‌های بزرگ بین‌المللی مانند RBC, Scotiabank, BMO, CIBC و غیره.
  7. کردیت‌کارت شخصی: امکان دریافت انواع کردیت‌کارت در بانک‌های بزرگ بین‌المللی مانند ،RBC, Scotiabank, BMO, CIBC و غیره.

معایب داشتن مجوز یا ویزای کار معمولی یا بسته کشور کانادا
اگر به معایب احتمالی مجوز یا ویزای کار معمولی یا بسته کانادا اشاره کنیم، چند نکته وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:

  1. کافرمای تعیین شده: مجوز یا ویزای کار معمولی یا بسته فقط مختص یک کارفرما می‌باشد. به این معنی که شما مجاز به کار فقط برای کارفرمای ذکر شده در مجوز یا ویزای کار خود هستید. اگر می خواهید نزد کارفرمای دیگری استخدام بشوید، می‌بایست برای مجوز یا ویزای کار دیگری اقدام نمایید.
  2. محل کار: به طور مشابه، شما معمولاً محدود به کار در یک مکان مشخص شده در مجوز یا ویزای کار خود هستید. اگر می خواهید در شهر دیگری کار کنید، می‌بایست برای مجوز یا ویزای کار دیگری اقدام نمایید.
  3. مدت اعتبار محدود: مجوز یا ویزای کار کانادا برای یک دوره زمانی مشخص صادر گردیده و هنگامی که مجوز یا ویزای کار منقضی می شود، یا باید به کشور خود بازگردید، یا مجوز یا ویزای کار خود را تمدید نمایید یا وارد یک برنامه مهاجرتی اقامت دائم شوید که ویزاجو می‌تواند در دو مورد آخر شما را همراهی نماید.
  4. وابسته به پیشنهاد شغلی: توانایی شما برای دریافت مجوز یا ویزای کار معمولی یا بسته تا حد زیادی به داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر از طرف یک کارفرمای کانادایی بستگی دارد و در بسیاری از موارد، کارفرما باید گواهی دولتی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) را اخذ نماید.
  5. نداشتن شرایط برای پاسپورت کانادا: مجوز یا ویزای کار کانادا به خودی خود راه مستقیمی برای اخذ اقامت دائم یا تابعیت کشور کانادا نمی‌باشد. با این حال، سوابق شغلی به دست آمده در کشور کانادا به طور بالقوه می‌تواند به درخواست برای اقامت دائم از طریق برنامه های مهاجرتی خاص، کمک نماید.
  6. محدودیت در بیمه درمانی و سایر خدمات اجتماعی: بسته به استان و شرایط مجوز یا ویزای کار شما، ممکن است به آن خدمات اجتماعی که شهروندان کانادایی و مقیم دائم کانادا دارند، دسترسی نداشته باشید.
  7. محدودیت خانوادگی: در حالی که اعضای خانواده معمولاً می‌توانند شما را به کانادا همراهی کنند، ممکن است با محدودیت‌هایی در اجازه کار یا تحصیل در کانادا، بسته به وضعیت خود، مواجه شوند.
  8. خطر تغییر: اگر شغل خود را در کانادا از دست بدهید یا کارفرمای شما تصمیم به فسخ قرارداد کاری شما بگیرد، ممکن است مستقیماً بر وضعیت مجوز یا ویزای کار شما تأثیر منفی بگذارد.

مزایای داشتن مجوز یا ویزای کار باز کشور کانادا
مجوز یا ویزای کار باز کانادا چندین مزیت را برای اتباع خارجی فراهم می‌نماید که آن را به یک نوع مجوز کار مطلوب برای بسیاری از متقاضیان تبدیل کرده است:

  1. آزادی در استخدام: مجوز یا ویزای کار باز کانادا متخص به یک کارفرمای خاص نمی‌باشد، به این معنی که شما این آزادی را دارید که برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنید (به استثنای چند مورد). این انعطاف پذیری مثبتی را برای تغییر شغل یا کار برای چندین کارفرما بدون نیاز به درخواست مجوز کار جدید فراهم می‌آورد.
  2. آزادی کار در مکان دلخواه: شما با داشتن مجوز یا ویزای باز کار  کانادا می‌توانید، در هر نقطه از کشور کانادا کار نموده و به صورت دلخواه به شهر یا استان دیگری نقل مکان نمایید.
  3. فرصت های شغلی: با دریافت مجوز یا ویزای کار باز به شما، این امکان وجود دارد که با کار برای هر کارفرمایی، فرصت‌های جدید شغلی داشته، سوابق شغلی شما را افزایش داده و یافتن شغل مطابق با مهارت‌ها و علایق شما را آسان‌تر نماید.
  4. سابقه برای اقامت دائم: اگر قصد مهاجرت دائم به کانادا را دارید، داشتن سوابق شغل کانادایی می‌تواند مزیت قابل توجهی باشد. برخی از برنامه های مهاجرتی، مانند برنامه تجربه کانادایی (CEC) تحت سیستم اکسپرس اینتری، بر متقاضیانی که تجربه کاری کانادایی دارند، اولویت دارند.
  5. مزایای اجتماعی: بسته به مدت اعتبار و ماهیت مجوز یا ویزای کار کانادای شما، ممکن است واجد شرایط دریافت برخی از خدمات اجتماعی مانند بیمه درمانی رایگان تحت سیستم مراقبت‌های بهداشتی استانی باشید.
  6. ویزا برای اعضای خانواده: در برخی موارد، ویزاجو می‌تواند برای همسر یا شریک زندگی مشترک شما و فرزندان وابسته ویزای اقامت موقت کانادا را دریافت نماید. همچنین ویزاجو می‌تواند برای همسر یا شریک زندگی شما مجوز کار باز دریافت نموده و برای فرزندان تحت تکفل شما نیز ویزای تحصیلی در مدارس دولتی کانادا را دریافت نماید.
  7. حساب بانکی شخصی: امکان افتتاح حساب بانکی در بانک‌های بزرگ بین‌المللی مانند RBC, Scotiabank, BMO, CIBC و غیره.
  8. کردیت‌کارت شخصی: امکان دریافت انواع کردیت‌کارت در بانک‌های بزرگ بین‌المللی مانند ،RBC, Scotiabank, BMO, CIBC و غیره.

معایب داشتن مجوز یا ویزای کار باز کشور کانادا
اگر به معایب احتمالی مجوز یا ویزای کار باز کانادا اشاره کنیم، چند نکته وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:

  1. مدت اعتبار محدود: مجوز یا ویزای کار کانادا برای یک دوره زمانی مشخص صادر گردیده و هنگامی که مجوز یا ویزای کار منقضی می شود، یا باید به کشور خود بازگردید، یا مجوز یا ویزای کار خود را تمدید نمایید یا وارد یک برنامه مهاجرتی اقامت دائم شوید که ویزاجو می‌تواند در دو مورد آخر شما را همراهی نماید.
  2. نداشتن شرایط برای پاسپورت کانادا: مجوز یا ویزای کار کانادا به خودی خود راه مستقیمی برای اخذ اقامت دائم یا تابعیت کشور کانادا نمی‌باشد. با این حال، سوابق شغلی به دست آمده در کشور کانادا به طور بالقوه می‌تواند به درخواست برای اقامت دائم از طریق برنامه های مهاجرتی خاص، کمک نماید.
  3. محدودیت در بیمه درمانی و سایر خدمات اجتماعی: بسته به استان و شرایط مجوز یا ویزای کار شما، ممکن است به آن خدمات اجتماعی که شهروندان کانادایی و مقیم دائم کانادا دارند، دسترسی نداشته باشید.
  4. محدودیت خانوادگی: در حالی که اعضای خانواده معمولاً می‌توانند شما را به کانادا همراهی کنند، ممکن است با محدودیت‌هایی در اجازه کار یا تحصیل در کانادا، بسته به وضعیت خود، مواجه شوند.

آیا می‌توان با مجوز کار از کشور کانادا خارج و دوباره به آن وارد شد؟
بله. شما می‌توانید با مجوز کار معتبر از کانادا خارج شده و دوباره وارد آن شوید، به شرطی که پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر کشور خود را نیز داشته باشید. با این حال، اگر پاسپورت یا مدرک مسافرتی شما از کشوری صادر شده است که برای ورود به کشور کانادا به ویزا نیاز دارد، برای ورود مجدد به کانادا به ویزای اقامت موقت کانادا (TRV) نیاز خواهید داشت، مگر اینکه فقط به یکی از کشورهای ایالات متحده آمریکا یا سنت پیر سفر نمایید. ویزاجو اعلام می‌نماید که مجوز کار به خودی خود به شما اجازه ورود به کشور کانادا را نمی دهد. هر بار که به مرز ورودی کشور کانادا می‌رسید، افسران آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) مدارک شما را بررسی نموده و تعیین می‌نمایند که آیا شما مجاز به ورود به کانادا هستید یا خیر.

آیا مجوز یا ویزای کار کشور کانادا شامل اعضای خانواده هم می‌شود؟
بله. ویزاجو می‌تواند پس از اخذ مجوز یا ویزای کار کانادای شما، برای اعضای خانواده شما نیز ویزای اقامت موقت کشور کانادا مانند تحصیلی، کار و توریستی، دریافت نماید. به طور کلی، همسر یا شریک زندگی مشترک و فرزندان تحت تکفل شما می توانند شما را به کانادا همراهی کنند. آنها ممکن است برای ویزای اقامت موقت خود (TRV)، مجوزهای تحصیلی یا مجوزهای کار، در صورت لزوم، درخواست دهند:

  • همسر یا شریک زندگی.
  • فرزندان تحت تکفل: فرزند تحت تکفل باید کمتر از سن ۲۲ سال بوده و همسر یا شریک زندگی مشترک نداشته باشند. فرزندان ۲۲ ساله یا بزرگتر اگر از قبل از ۲۲ سالگی برای حمایت مالی به والدین خود وابسته باشند و به دلیل شرایط روحی یا جسمی نتوانند از نظر مالی از خود حمایت کنند، واجد شرایط به عنوان افراد تحت تکفل می‌باشند.

فرایند کامل مجوز یا ویزای کار کشور کانادا در شعبات ویزاجو چگونه است؟
در ویزاجو فرآیند پرونده مجوز یا ویزای کار کانادا شامل چندین مرحله است که معمولاً با دریافت رسمی پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی شروع می‌گردد که به شرح زیر می‌باشند:

  1. ارزیابی شرایط کارفرما: قبل از شروع فرآیند پرونده مجوز یا ویزای کار، باید مطمئن شویم که کارفرمای کانادایی طبق قانون واجد شرایط می‌باشد. می‌توانید معیارهای واجد شرایط بودن برای درخواست مجوز یا ویزای کار را در همین صفحه بررسی نمایید.
  2. بررسی مدارک لازم: ویزاجو تمام مدارک لازم کارفرمای کانادایی را مانند مجوز تاسیس، تعداد پرسنل، گزارشات حقوق و دستمزد، اظهارنامه مالیاتی، سند یا قرارداد اجاره محل کار و غیره بررسی می‌نماید.
  3. آگهی استخدام: کارفرما می‌بایست قبل از درخواست گواهی دولتی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)، به مدت ۸ هفته آگهی استخدام نیروی کار مورد نظر در کانادا را ارائه نماید که ویزاجو راهنمایی‌های لازم در این زمینه را اعلام می‌نماید.
  4. قرارداد پیشنهاد کار: ویزاجو بررسی می‌نماید که در قرارداد پیشنهاد کار رسمی از طرف کارفرما، کد و سمت شغلی مورد نظر طبق قانون اداره کار کانادا باشد.
  5. فرم‌های دولتی: ویزاجو تمامی فرم‌های مربوط به گواهی دولتی ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) را طبق قوانین روز اداره مهاجرت کانادا تکمیل نموده و اطمینان حاصل می‌نماید که تمام اطلاعات ارائه شده از طرف کارفرما دقیق و کامل ثبت شده‌اند.
  6. نامه‌های رسمی: پس از تکمیل فرم‌ها، ویزاجو نامه‌های مربوط به سازمان دولتی استخدام و توسعه اجتماعی کانادا را تنظیم می‌نماید.
  7. درخواست گواهی ارزیابی: ویزاجو پس از دریافت گواهی قبولی از سازمان دولتی استخدام و توسعه اجتماعی کانادا، مدارک متقاضی ویزای کار را ظبق قوانین اداره مهاجرت کانادا تنظیم می‌نماید.
  8. انگشت‌نگاری و عکسبرداری: پس از ثبت پرونده در اداره مهاجرت کشور کانادا، ویزاجو نامه درخواست انجام امور انگشت نگاری و عکسبرداری را برای متقاضی ویزا ارسال می‌نماید.
  9. آزمایشات پزشکی: برای بعضی از مشاغل نیاز به انجام آزمایشات پزشکی نزد پزشکان مورد اعتماد اداره مهاجرت الزامی‌ می‌باشد که در این صورت ویزاجو به شما اعلام می‌نماید.
  10. ثبت پرونده: ویزاجو پس از تکمیل کل پرونده، آن را در اداره مهاجرت کشور کانادا ثبت می‌نماید.
  11. اعلان نتیجه: پس از انجام مراحل فوق، می‌بایست در انتظار تصمیم اداره مهاجرت کشور کانادا در مورد پرونده بود که در صورت قبولی، ویزاجو به متقاضی اعلام می‌نماید تا پاسپورت خود را جهت الصاق ویزای کار ارسال نماید.

لطفاً توجه داشته باشید که این یک نمای کلی از روند و جزئیات خاص پرونده‌های مجوز یا ویزای کار کانادا می‌باشد و ممکن است بسته به شرایط فرد، تعداد افراد و نوع شغل، متفاوت باشند.

مدت زمان رسیدگی به پرونده مجوز یا ویزای کار در اداره مهاجرت کانادا چقدر است؟
زمان رسیدگی به پرونده‌های مجوز یا ویزای کار در اداره مهاجرت کشور کانادا بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله:

  • وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور محل اقامت متقاضی
  • کامل و شفاف بودن همه مدارک در پرونده
  • صحیح بودن مشخصات عکس متقاضی در پرونده
  • حجم پرونده‌های دریافت شده توسط اداره مهاجرت کانادا در آن تاریخ
  • حداقل زمان رسیدگی به پرونده‌های مجوز یا ویزای کار برای متقاضیان خارج از کانادا در اداره مهاجرت کشور کانادا، برای دارندگان پاسپورت ایران ۴۵ هفته و افغانستان ۸ هفته می‌باشد. (روزهای شنبه و یکشنبه نیز تعطیل می‌باشد.)
  • حداقل زمان رسیدگی به پرونده‌های مجوز یا ویزای کار برای متقاضیان داخل کانادا در اداره مهاجرت کشور کانادا، برای دارندگان پاسپورت ایران و افغانستان بین ۱۴ الی ۱۴۱ روز می‌باشد. (روزهای شنبه و یکشنبه نیز تعطیل می‌باشد.)

آیا می‌توانم با داشتن مجوز یا ویزای کار در کشور کانادا ملک بخرم؟
توانایی خرید ملک صرفاً به وضعیت مهاجرت بستگی ندارد. چه یک شهروند، مقیم دائم، مقیم موقت (مانند دانشجو یا نیروی کار)، پناهنده یا حتی غیر مقیم باشید، می توانید در کشور کانادا ملک خریداری نمایید. با این حال، چالش‌های مهمی می‌توانند وجود داشته باشند:

  1. تامین مالی: اگر پول کافی برای خرید ملک ندارید و نیاز به دریافت وام مسکن دارید، متوجه خواهید شد که وام دهندگان به سابقه اعتباری شما در کانادا نیاز دارند که تازه واردین با ویزای کار ممکن است این سابقه را نداشته باشند. شما باید به بانک ثابت کنید که می‌توانید وام مسکن را بپردازید، که اغلب شامل نشان دادن درآمد ثابت می‌باشد.
  2. توان پرداخت اقساط: خرید ملک در کشور کانادا، به ویژه در شهرهای بزرگ مانند ونکوور یا تورنتو، می‌تواند گران باشد. بسیاری از تازه واردان به کشور کانادا ممکن است منابع مالی لازم برای خرید ملک را نداشته و در ابتدا نیاز به اجاره مسکن داشته باشند.
  3. مالیات ملک: افراد غیر مقیم کانادا یا کسانی که اقامت دائم کانادا را ندارند ممکن است مشمول مالیات‌های اضافی مانند مالیات بر غیر مقیمان در کشور کانادا شوند.

به یاد داشته باشید، خرید ملک در کانادا یک تصمیم مهم با پیامدهای حقوقی و مالی بسیاری می‌باشد. اگر قصد خرید ملک در کانادا را دارید، ایده خوبی است که با مشاورین املاک با تجربه متخصصین مالیاتی در ویزاجو مشورت نمایید تا به شما در مسیریابی این فرآیند و درک هرگونه پیامدهای مالی یاری رسانیم.

آیا می‌توانم با داشتن مجوز یا ویزای کار در کشور کانادا تحصیل کنم؟
جواب این سئوال بستگی به نوع دوره آموزشی در کانادا دارد. افرادی که با مجوز یا ویزای کار در داخل کشور کانادا هستند، می‌توانند بدون نیاز به مجوز تحصیل در دوره‌های آموزشی کمتر از ۶ ماه ثبت نام نمایند ولی برای مقاطع کالج یا دانشگاه حتماً می‌بایست برای مجوز تحصیلی اقدام شود.

در صورت رد شدن درخواست مجوز یا ویزای کار کشور کانادا، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر درخواست مجوز یا ویزای کار شما در اداره مهاجرت کشور کانادا رد شود، می‌بایست برای یکی از گزینه‌های زیر اقدام شود:

  1. درخواست مجدد: اگر ویزاجو با بررسی تصمیم منفی اداره مهاجرت کانادا حس کند خطایی در بررسی پرونده توسط افسر ویزا رخ داده است، با تنظیم نامه ویژه، مجدداً اقدام می‌نماید.
  2. بررسی قضایی: اگر ویزاجو با بررسی تصمیم منفی اداره مهاجرت کانادا حس کند خطایی در بررسی پرونده توسط افسر ویزا رخ داده است، ممکن است بشود برای بررسی قضایی و تصمیم نهایی توسط دادگاه فدرال کانادا درخواست داد. این درخواست تجدیدنظر نیست، بلکه بررسی قانونی و معقول بودن تصمیمی است که در مورد شما گرفته شده است.
  3. خروج داوطلبانه: اگر داخل کانادا هستید و درخواست مجوز یا ویزای کار کانادای شما رد شود، می‌توانید داوطلبانه خاک کانادا را ترک نمایید. این نوع خروج به اخراج رسمی ارجحیت دارد، زیرا اخراج رسمی می‌تواند عواقب منفی برای هر گونه تلاش آینده برای مهاجرت به کانادا یا سایر کشورها را داشته باشد.

مبالغ پرداختی برای مجوز یا ویزای کار کشور کانادا
مبالغ پرداختی در ارتباط با مجوز یا ویزای کار کشور کانادا، به شرح ذیل می‌باشند:

  1. گواهی LMIA: مبلغ ۱،۰۰۰ دلار کانادا.
  2. مجوز یا ویزای کار معمولی: مبلغ ۱۵۵ دلار کانادا.
  3. مجوز یا ویزای کار باز: مبلغ ۱۰۰ دلار کانادا.
  4. خدمات ویزاجو: مبالغ مربوط به خدمات ویزاجو به دلار آمریکا بوده و بسته به تعداد و سن افراد در پرونده متفاوت می‌باشند.

لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است مبالغ پرداختی دولتی در هر زمانی تغییر نمایند. لطفاً برای اطلاعات دقیق و به روز در مورد هزینه‌های ویزا، اقامت و پاسپورت، وب‌سایت ویزاجو را به دفعات بررسی فرمایید.

مبالغ پرداختی برای ویزای کار کانادا
از آنجائیکه هزینه‌های مربوط به پرونده ویزای کار کشور کانادا نسبت به تعداد، سن افراد خانواده شما و قوانین اداره مهاجرت، قابل تغییر می‌باشند، لذا می‌بایست فرم زیر را برای محاسبه هزینه‌های تقریبی تکمیل و ثبت نمایید:

محاسبه هزینه‌ها

محاسبه هزینه‌ها

توجه: لطفاً فرم زیر را با حروف فارسی تکمیل فرمایید.


مثال: بین روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۱ صبح الی ۴ بعدازظهر

چگونه می‌توانم اقدام کنم؟
شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و افتتاح پرونده خود در پورتال ویزاجو، به روش‌های زیر اقدام نمایید:

  1. ورود به پورتال ویزاجو: از آنجائیکه همه خدمات ویزاجو به مشتریان به صورت اینترنتی می‌باشد، به وب‌سایت visajoo.com مراجعه نموده و پس از «ثبت نام» به پورتال حساب‌کاربری خود وارد شوید.
  2. فرم‌‌ارزیابی رایگان: کارشناسان ما در ویزاجو قبل از صحبت یا مکاتبه با شما، نیاز به اطلاعات اولیه در مورد شرایط فعلی شما دارند، که می‌توانید با تکمیل «فرم ارزیابی» آن اطلاعات را به صورت کاملاً محرمانه در اختیار کارشناسان ما قرار دهید.
  3. نتیجه ارزیابی: همه گفتگو‌ها بین شما و ویزاجو از طریق ارسال و دریافت «تیکت» در پورتال ویزاجو می‌باشد. لذا پس از تکمیل فرم ارزیابی رایگان، با ارسال یک تیکت در حساب‌کاربری خود نتیجه ارزیابی را پیگیری نمایید.
  4. قرارداد: از آنجائیکه همه مشتریان ویزاجو از سراسر جهان هستند، امکان حضور برای امضای قرارداد را ندارند، قرارداد بین ویزاجو و مشتری به صورت قانونی و الکترونیکی در پورتال شما قرار گرفته است. برای کسب اطلاع از مفاد قرارداد ویزاجو، به پیوند «قرارداد الکترونیکی» مراجعه فرمایید.
  5. افتتاح پرونده: ویزاجو جهت سرعت دادن به ارائه خدمات و راحتی شما عزیزان، این امکان را فراهم آورده تا شما پرونده خود را به صورت اینترنتی بر روی این وب‌سایت افتتاح نموده و پرداخت آن را از طریق کردیت‌کارت، پی‌پال و یا صرافی‌های معتبر انجام نمایید. پس از دریافت مبلغ، کارشناسان ویزاجو سریعاً پرونده شما را بررسی نموده و بین ۲ روز کاری با شما در بخش «تیکت» مراحل بعدی را هماهنگ می‌نمایند.
  6. لیست مدارک: در این مرحله پس از پرداخت و افتتاح پرونده خود روی وب‌سایت، کارشناسان ویزاجو نسبت به شرایط فعلی و تعداد افراد همراه شما، لیست مدارک لازم را در یک تیکت برای شما ارسال می‌نمایند.
  7. کسب درآمد دلاری: اگر شما در هر کشوری مایل به همکاری با مجموعه بزرگ ویزاجو هستید، می‌توانید برای کسب درآمد دلاری به پیوند «کسب درآمد دلاری» مراجعه نموده و به عنوان نماینده رسمی ویزاجو برای ارائه برنامه‌های ویزا، اقامت و پاسپورت به دوستان و آشنایان خود، از راه دور مشغول به کار شوید. پرداخت کمیسیون ویزاجو به شما به صورت دلاری و هر دو هفته یکبار می‌باشد.