کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا چیست؟
کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا یک کارت شناسایی الکترونیکی است که به عنوان مدرک رسمی وضعیت اقامت شما در کانادا می‌باشد. اگر مقیم دائم کشور کانادا هستید، بدان معنی نیست که شما تابعیت کانادا را دارید و می‌توانید پاسپورت کانادایی دریافت نمایید. اما از نظر قانون اداره مهاجرت و دولت، حق زندگی، کار یا تحصیل در هر نقطه از کشور کانادا را دارید. کارت PR اغلب سندی است که برای ورود از یکی از مرزهای هوایی، زمینی یا دریایی کانادا و اثبات وضعیت اقامتی شما درخواست می‌گردد. آنچه باید در مورد کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا بدانید:

۱- ویژگی‌ها:

  1. صدور: این کارت توسط مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کشور کانادا (IRCC) صادر می‌گردد.
  2. شناسایی: این کارت حاوی عکس، نام، تاریخ اقامت دائم و سایر اطلاعات شناسایی شما می‌باشد.
  3. امنیتی: این کارت الکترونیکی برای اسکن آسان در مرزها و سایر نقاط بازرسی طراحی شده است.
  4. اعتبار: اعتبار این کارت معمولاً ۵ سال بوده اما می‌تواند بسته به نوع برنامه مهاجرتی متفاوت باشد.

۲- کارکرد:

  1. سفر بدون محدودیت: زمانی که شما مجدداً از طریق یکی از مرزهای کشور کانادا با هواپیما، قایق، قطار یا اتوبوس وارد کانادا می‌شوید، مورد استفاده قرار می‌گردد. شما معمولاً نمی‌توانید بدون ارائه یک کارت PR با تاریخ معتبر، سوار پروازی به مقصد کانادا شوید.
  2. اثبات وضعیت اقامت: به عنوان یک سند رسمی برای اثبات وضعیت اقامت دائم شما در زمینه‌های مختلف مانند واجد شرایط بودن برای اشتغال یا هنگام درخواست برای مزایا و خدمات اجتماعی کشور کانادا عمل می‌نماید.
  3. کارت شناسایی: اگرچه جایگزین کارت شناسایی استانی یا گواهینامه رانندگی نیست، اما یک کارت شناسایی قانونی صادر شده توسط دولت کانادا می‌باشد که برای ثبت‌نام در مدارس، دانشگاه و اخذ بیمه درمانی رایگان، ثبت شرکت، کار برای کارفرمای دلخواه، افتتاح انواع حساب بانکی و اخذ انواع لایسنس کانادایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳- محدودیت‌ها:

  1. مدرک مسافرتی: کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا مانند پاسپورت یک مدرک مسافرتی نیست. شما نمی‌توانید با استفاده از آن وارد مرز کشورهای دیگر شوید، اگرچه می‌توانید از آن فقط برای ورود مجدد به کشور کانادا استفاده نمایید.
  2. تمدید اقامت: تاریخ انقضای کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا به معنای پایان وضعیت اقامت دائم شما نیست. با این حال، به این معنی است که برای ادامه برخورداری از مزایای خاصی مانند امکان سفر به کانادا، باید کارت مجدداً تمدید شود.

۴- مسئولیت‌ها:

داشتن کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا دارای مسئولیت‌های خاصی نیز می‌باشد. برای مثال، شما باید حداقل ۷۳۰ روز در مدت ۵ سال گذشته در کانادا زندگی فیزیکی داشته تا وضعیت اقامت خود را حفظ نمایید. عدم رعایت این قانون می‌تواند شما را برای تمدید کارت PR با مشکل مواجه نموده و وضعیت اقامت دائم شما تمدید نگردد.

کارت اقامت کانادا
کارت اقامت دائم کانادا
  • نوع: کارت الکترونیکی اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا
  • اعتبار: به طور معمول ۵ سال و برخی برنامه‌های مهاجرتی ۲ سال
  • رنگ: کارت رنگی با هالوگرام امنیتی
  • استفاده: برای ورود به مرز کانادا و کارت شناسایی در داخل کانادا
  • زمان دریافت: پس از قبول شدن پرونده اقامت دائم کانادا

شرایط لازم برای گرفتن کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا
فرآیند دریافت کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا قبل از اینکه واجد شرایط خود کارت شوید، آغاز می‌گردد. یعنی در ابتدا باید مقیم دائم کشور کانادا شوید که شامل رعایت معیارهای واجد شرایط بودن، تکمیل فرآیند درخواست و سپس ورود در کانادا به عنوان یک مقیم دائم می‌باشد. ویزاجو در اینجا یک مرور کلی به شرح ذیل ارائه می‌نماید:

روش‌های گرفتن اقامت دائم
اداره مهاجرت کشور کانادا چندین برنامه مهاجرتی را ارائه می‌نماید که از طریق آنها می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت نمایید. هر برنامه معیارهای واجد شرایط بودن خاص خود را دارد:

۱- برنامه نیروی کار متخصص فدرال (FSWP): این نوع برنامه مهاجرتی افراد دارای مهارت و تجربه کاری در مشاغل خاص را با در نظر گرفتن شرایط ذیل، هدف قرار می‌دهد:

  1. مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو
  2. تجربه شغلی رسمی
  3. سطح تحصیلات مورد نظر
  4. سن
  5. پیشنهاد شغلی معتبر از کانادا (در برخی موارد)
  6. سازگاری با کانادا (عوامل مختلفی که نشان می‌دهد شما به خوبی با زندگی در کانادا سازگار خواهید شد.)

۲- برنامه تجربه کانادایی (CEC): این نوع برنامه مهاجرتی برای افرادی که اخیراً تجربه شغلی در داخل کشور کانادا را داشته‌اند، با در نظر گرفتن شرایط ذیل طراحی شده است:

  1. سابقه کار رسمی حداقل به مدت ۱۲ ماه در کانادا
  2. مدرک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو

۳- برنامه نامزدهای استانی (PNP): این نوع برنامه مهاجرتی افرادی را هدف قرار می‌دهد که نیازهای خاص یک استان در کشور کانادا را با در نظر گرفتن شرایط ذیل برآورده می‌نمایند:

  1. برآوردن معیارهای خاص یک استان در کانادا
  2. داشتن یک پیشنهاد شغلی معتبر (از برخی از استان‌ها)
  3. نیاز به داشتن اقامت قبلی و زندگی در استان مورد نظر (در برخی از استان‌ها)

۴- برنامه کفالت خانواده: این نوع برنامه مهاجرتی فقط برای اعضای خانواده دارندگان کارت اقامت دائم یا تابعیت کشور کانادا می‌باشد:

  1. همسر، فرزندان وابسته، والدین و پدربزرگ و مادربزرگ اغلب می‌توانند حمایت مالی شوند.

۵- برنامه تجاری: این نوع برنامه مهاجرتی برای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و افراد خوداشتغال خارجی طراحی شده است که بسته به نوع برنامه خاص بسیار متفاوت می‌باشد.

۶- برنامه پناهندگی: این نوع برنامه مهاجرتی خیلی خاص برای افرادی است که از آزار، شکنجه یا مجازات اعدام از کشور خود گریخته و به خاک کانادا پناه آورده‌اند. البته باید بتوانید ادعای خود را به مقامات اداره مهاجرت کانادا  و دادگاه پناهندگی ثابت نمایید.

صدور کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا:
وقتی برای اولین بار به عنوان یک مقیم دائم به یکی از مرزهای کشور کانادا وارد شوید، درخواست صدور کارت اقامت دائم یا کارت PR شما توسط مامور اداره مهاجرت در مرز ثبت شده و پس از گذشت چند ماه اداره مهاجرت اصل کارت اقامت شما را به یک آدرس معتبر پستی در داخل کانادا، ارسال می‌نماید. این آدرس می‌بایست در زمان ورود شما به مرز کانادا به مقامات اداره مهاجرت، ارائه شود. شما باید در کانادا منتظر شوید تا اصل کارت اقامت را دریافت نمایید، زیرا برای ورود مجدد به کشور کانادا به آن نیاز خواهید داشت.

مزایای کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا
کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا یک سند رسمی است که ثابت می‌نماید شما دارای اقامت دائم در کشور کانادا هستید. ویزاجو در اینجا مزایای تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR کانادا شرح می‌نماید:

  1. سفر: اگر قصد دارید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا قایق به کشور کانادا برگردید، معمولاً داشتن یک کارت اقامت دائم یا کارت PR معتبر الزامی می‌باشد. بدون کارت اقامت دائم یا ویزای معتبر ممکن است اجازه سفر به کانادا را نداشته باشید.
  2. اقامت قانونی: کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا با تاریخ معتبر به عنوان وضعیت اقامت قانونی شما بوده و داشتن آن به عنوان یک روش مناسب برای اثبات وضعیت قانونی شما عمل می‌نماید.
  3. اشتغال: کارفرمایان کانادایی ممکن است در طول فرآیند استخدام یا پیشنهاد کار، مدرکی دال بر اقامت دائم قانونی شما در کشور کانادا درخواست نمایند.
  4. مزایای دولتی: جهت برخورداری از مزایای دولتی، بیمه درمانی و خدمات اجتماعی رایگان، ممکن است از شما بخواهند که کارت اقامت دائم یا کارت PR معتبر خود را برای اثبات واجد شرایط بودن ارائه نمایید.
  5. سهولت تمدید: تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR قبل از انقضای آن به طور کلی ساده تر از تعویض آن پس از انقضای آن است. به عنوان مثال، اگر اجازه دهید اعتبار کارت شما باطل شود، ممکن است با بررسی یا الزامات بیشتری روبرو شوید.
  6. اعتبار بانکی و وام: برای استفاده از خدمات مالی مختلف، از جمله وام و اعتبار بانکی، ممکن است از شما خواسته شود مدرکی دال بر وضعیت اقامت خود ارائه نمایید که کارت PR می‌تواند در چنین شرایطی مفید باشد.
  7. اطمینان خاطر: داشتن یک کارت اقامت دائم یا کارت PR معتبر به سادگی زندگی در کانادا را آسان نموده و شک و تردید در مورد توانایی شما برای سفر یا دسترسی به خدمات دولتی را از بین خواهد برد.
  8. مزایای خانوادگی: اگر اعضای خانواده شما که همچنان به دنبال اقامت دائم یا شهروندی هستند، وضعیت اقامت دائم شما (که با یک کارت PR معتبر قابل اثبات است)، می‌تواند روند پرونده ویزای آنها را آسان‌تر نماید. داشتن کارت اقامت دائم شما برای متقاضیان فامیل درجه یک و دو نیز امتیاز محسوب می‌شود.
  9. مسیر گرفتن تابعیت: اگر قصد دارید تابعیت و پاسپورت کشور کانادا را دریافت نمایید، داشتن یک کارت اقامت دائم یا کارت PR الزامی می‌باشد. بخشی از الزامات شهروندی شامل زندگی در کانادا به مدت ۳ سال در طول ۵ سال قبل از ثبت پرونده درخواست تابعیت می‌باشد. برای کسب اطلاع بیشتر از نحوه گرفتن تابعیت و پاسپورت کانادا به صفحه «پاسپورت کانادا» مراجعه فرمایید.
  10. تعهدات قانونی: دارندگان کارت اقامت دائم یا کارت PR موظفند کارت معتبر را در اختیار داشته باشند تا خطر مواجهه با مشکل در اثبات وضعیت اقامتی خود در داخل کشور یا ورود مجدد در مرز کانادا را نداشته باشند.

نحوه گرفتن یا تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا توسط ویزاجو
در ویزاجو فرآیند پرونده کارت اقامت دائم یا کارت PR کانادا شامل چندین مرحله است که به شرح زیر می‌باشند:

  1. ارزیابی شرایط: قبل از شروع فرآیند پرونده کارت اقامت دائم یا کارت PR، باید مطمئن شویم که شما برای گرفتن یا تمدید آن واجد شرایط می‌باشید.
  2. بررسی مدارک لازم: کارشناسان ما در ویزاجو تمام مدارک لازم شما را بررسی می‌نماید.
  3. انتخاب برنامه مهاجرتی: اگر تا به حال کارت اقامت دائم دریافت نکرده‌اید، ویزاجو طبق اطلاعات ارائه شده در فرم ارزیابی شما، یک برنامه مهاجرتی که به اقامت دائم شما و خانواده منتهی گردد را به شما ارائه می‌نماید.
  4. فرم‌های دولتی: ویزاجو تمامی فرم‌های مربوط به اخذ اقامت دائم یا تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR را طبق قوانین روز اداره مهاجرت کانادا تکمیل نموده و اطمینان حاصل می‌نماید که تمام اطلاعات ارائه شده از طرف شما دقیق و کامل ثبت شده‌اند.
  5. نامه‌های رسمی: پس از تکمیل فرم‌ها، ویزاجو نامه‌های رسمی مربوط به پرونده شما را تنظیم می‌نماید.
  6. ثبت پرونده: ویزاجو پس از تکمیل کل پرونده، آن را در اداره مهاجرت کشور کانادا ثبت می‌نماید.
  7. انگشت‌نگاری و عکسبرداری: پس از ثبت پرونده در اداره مهاجرت کشور کانادا، ویزاجو نامه درخواست انجام امور انگشت نگاری و عکسبرداری را برای متقاضی ویزا ارسال می‌نماید.
  8. آزمایشات پزشکی: برای بعضی از برنامه‌های مهاجرتی نیاز به انجام آزمایشات پزشکی نزد پزشکان مورد اعتماد اداره مهاجرت می‌باشد که در این صورت ویزاجو به شما اعلام می‌نماید.
  9. اعلان نتیجه: پس از انجام مراحل فوق، می‌بایست در انتظار تصمیم اداره مهاجرت کشور کانادا در مورد پرونده بوده که در صورت قبولی، ویزاجو به متقاضی اعلام می‌نماید.

لطفاً توجه داشته باشید که این یک نمای کلی از روند و جزئیات خاص پرونده‌های کارت اقامت دائم یا کارت PR کانادا می‌باشد و ممکن است بسته به شرایط فرد، تعداد افراد و نوع شغل، متفاوت باشند.

مدت زمان پرونده کارت اقامت دائم یا کارت PR در اداره مهاجرت کانادا
زمان رسیدگی به پرونده‌های کارت اقامت دائم یا کارت PR در اداره مهاجرت کشور کانادا بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله:

  1. کامل و شفاف بودن همه مدارک در پرونده
  2. صحیح بودن مشخصات عکس متقاضی در پرونده
  3. حجم پرونده‌های دریافت شده توسط اداره مهاجرت کانادا در آن تاریخ

حداقل زمان رسیدگی به پرونده‌های صدور کارت اقامت دائم یا کارت PR در اداره مهاجرت کانادا برای اولین بار ۳۶ روز و برای تمدید ۸۳ روز می‌باشد. (زمان‌های اعلام شده ممکن است کم یا زیاد شوند.)

ریجکت شدن پرونده تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR
اگر درخواست تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR شما در اداره مهاجرت کشور کانادا رد شود، شرایط اقامتی شما به شرح ذیل تغییر می‌گردد:

۱- پیامدهای فوری:

  1. محدودیت‌ ورود: اگر خارج از کانادا باشید و کارت اقامت دائم یا کارت PR  شما منقضی شود، برای بازگشت به کانادا با چالش هایی روبرو خواهید شد. خطوط هوایی و سایر شرکت های حمل و نقل تجاری ممکن است به شما اجازه سوار شدن بدون کارت اقامت دائم یا کارت PR معتبر را ندهند. لذا می‌بایست از نزدیکترین سفارت کانادا، درخواست مدرک مسافرتی یا Travel Document درخواست نمایید.
  2. اقامت قانونی: در صورت رد شدن تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR، وضعیت شما به عنوان مقیم دائم لغو نمی‌شود. با این حال، کارت اغلب برای اثبات وضعیت شما مورد نیاز بوده و نداشتن آن می‌تواند بسیاری از موارد مانند استخدام و دسترسی به خدمات دولتی را دشوارتر نماید.
  3. استرس و عدم اطمینان: این یک نگرانی آشکار اما واقعی است، زیرا ممکن است مجبور شوید با استرس و عوارض ناشی از نداشتن کارت اقامت دائم یا کارت PR معتبر مقابله نمایید.

۲- اقدامات ممکن:

  1. بررسی دلایل: نامه رد شدن کارت اقامت دائم یا کارت PR معمولاً نشان می‌دهد که چرا درخواست شما رد شده است. درک این دلایل اولین قدم در تعیین مسیر بعدی شماست.
  2. تجدید نظر: بسته به دلیل رد شدن کارت اقامت دائم یا کارت PR، ممکن است حق تجدید نظر خواهی نسبت به تصمیم را داشته باشید. احتمالاً باید اسناد و مدارک اضافی را ارسال نموده یا موارد ارسالی قبلی را واضح و شفاف نمایید. روند پرونده تجدید نظر می‌تواند طولانی و پیچیده باشد که کارشناسان ما در کنار شما خواهند بود.
  3. درخواست مجدد: ویزاجو می‌تواند به مسائل ذکر شده در رد پرونده کارت اقامت دائم یا کارت PR شما رسیدگی نموده و یک پرونده جدید برای درخواست جدید در اداره مهاجرت ثبت نماید. اساساً این فرآیند شروع از ابتدا بوده و هزینه‌های مشابهی دارد.
  4. درخواست بشردوستانه: اگر شرایط اقامت را نداشتید، ممکن است همچنان بتوانید کارت اقامت دائم یا کارت PR خود را به دلایل بشردوستانه و دلسوزانه تمدید نمایید. اگرچه این معمولاً یک فرآیند بسیار بسیار طولانی بوده و هیچ تضمینی برای موفقیت پرونده وجود ندارد.
  5. حمایت خانوادگی: اگر در خارج از کانادا هستید و به علت منقضی شدن کارت اقامت دائم یا کارت PR نمی‌توانید به تنهایی برگردید، یکی از اعضای خانواده که شهروند کانادایی است ممکن است بتواند به شما کمک نموده تا یک مدرک سفر برای ورود به کانادا دریافت نمایید. با این حال، شما همچنان باید پس از بازگشت به کشور کانادا، وضعیت کارت اقامت دائم یا کارت PR خود را حل نمایید.

۳- خطرات احتمالی:

  1. رسیدگی به پرونده تمدید کارت اقامت دائم یا کارت PR رد شده در اسرع وقت بسیار مهم است. نادیده گرفتن آن می‌تواند منجر به مشکلات قانونی جدی‌تری مانند از دست دادن وضعیت اقامت دائم خود شوید.

مبالغ پرداختی برای کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا
مبالغ پرداختی در ارتباط با کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا، به شرح ذیل می‌باشند:

  1. کارت: مبلغ ۵۰ دلار.
  2. خدمات ویزاجو: مبالغ مربوط به خدمات ویزاجو به دلار آمریکا بوده و بسته به تعداد و سن افراد در پرونده متفاوت می‌باشند.

لطفاً توجه داشته باشید که ممکن است مبالغ پرداخت دولتی تغییر نمایند. لطفاً برای اطلاعات دقیق و به روز در مورد هزینه‌های ویزا، اقامت و پاسپورت، به وب‌سایت ویزاجو مراجعه فرمایید.

مبالغ پرداختی برای کارت اقامت دائم یا کارت PR کانادا
از آنجائیکه هزینه‌های مربوط به پرونده کارت اقامت دائم یا کارت PR کشور کانادا نسبت به تعداد، سن افراد خانواده شما و قوانین اداره مهاجرت، قابل تغییر می‌باشند، لذا می‌بایست فرم زیر را برای محاسبه هزینه‌های تقریبی تکمیل و ثبت نمایید:

محاسبه هزینه‌ها

محاسبه هزینه‌ها

توجه: لطفاً فرم زیر را با حروف فارسی تکمیل فرمایید.


مثال: بین روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۱۱ صبح الی ۴ بعدازظهر

چگونه می‌توانم اقدام کنم؟
شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و افتتاح پرونده خود در پورتال ویزاجو، به روش‌های زیر اقدام نمایید:

  1. ورود به پورتال ویزاجو: از آنجائیکه همه خدمات ویزاجو به مشتریان به صورت اینترنتی می‌باشد، به وب‌سایت visajoo.com مراجعه نموده و پس از «ثبت نام» به پورتال حساب‌کاربری خود وارد شوید.
  2. فرم‌‌ارزیابی رایگان: کارشناسان ما در ویزاجو قبل از صحبت یا مکاتبه با شما، نیاز به اطلاعات اولیه در مورد شرایط فعلی شما دارند، که می‌توانید با تکمیل «فرم ارزیابی» آن اطلاعات را به صورت کاملاً محرمانه در اختیار کارشناسان ما قرار دهید.
  3. نتیجه ارزیابی: همه گفتگو‌ها بین شما و ویزاجو از طریق ارسال و دریافت «تیکت» در پورتال ویزاجو می‌باشد. لذا پس از تکمیل فرم ارزیابی رایگان، با ارسال یک تیکت در حساب‌کاربری خود نتیجه ارزیابی را پیگیری نمایید.
  4. قرارداد: از آنجائیکه همه مشتریان ویزاجو از سراسر جهان هستند، امکان حضور برای امضای قرارداد را ندارند، قرارداد بین ویزاجو و مشتری به صورت قانونی و الکترونیکی در پورتال شما قرار گرفته است. برای کسب اطلاع از مفاد قرارداد ویزاجو، به پیوند «قرارداد الکترونیکی» مراجعه فرمایید.
  5. افتتاح پرونده: ویزاجو جهت سرعت دادن به ارائه خدمات و راحتی شما عزیزان، این امکان را فراهم آورده تا شما پرونده خود را به صورت اینترنتی بر روی این وب‌سایت افتتاح نموده و پرداخت آن را از طریق کردیت‌کارت، پی‌پال و یا صرافی‌های معتبر انجام نمایید. پس از دریافت مبلغ، کارشناسان ویزاجو سریعاً پرونده شما را بررسی نموده و بین ۲ روز کاری با شما در بخش «تیکت» مراحل بعدی را هماهنگ می‌نمایند.
  6. لیست مدارک: در این مرحله پس از پرداخت و افتتاح پرونده خود روی وب‌سایت، کارشناسان ویزاجو نسبت به شرایط فعلی و تعداد افراد همراه شما، لیست مدارک لازم را در یک تیکت برای شما ارسال می‌نمایند.
  7. کسب درآمد دلاری: اگر شما در هر کشوری مایل به همکاری با مجموعه بزرگ ویزاجو هستید، می‌توانید برای کسب درآمد دلاری به پیوند «کسب درآمد دلاری» مراجعه نموده و به عنوان نماینده رسمی ویزاجو برای ارائه برنامه‌های ویزا، اقامت و پاسپورت به دوستان و آشنایان خود، از راه دور مشغول به کار شوید. پرداخت کمیسیون ویزاجو به شما به صورت دلاری و هر دو هفته یکبار می‌باشد.