ترکیه

زندگی در ترکیه، بدترین تصمیم یک ایرانی

زندگی در ترکیه، بدترین تصمیم یک ایرانی

چرا مهاجرت به کشور ترکیه یا خرید ملک در آن ممکن است برای یک ایرانی یک تصمیم چالش برانگیز و در بیشتر مواقع مضر باشد؟!

وقتی صحبت از موضوع مهاجرت به خصوص از کشور ایران می‌شود، یکی از مقصدهایی که اخیراً در تبلیغات تلویزیونی مطرح شده است، کشور ترکیه می‌باشد. کشور همسایه با جذابیت تاریخی و نزدیکی جغرافیایی، ممکن است برای بسیاری از ایرانیان گزینه ایده‌آلی به نظر برسد. ولی تفکر عمیق‌تر درباره این موضوع نگرانی‌ها و مسائل بسیاری را آشکار می‌سازد. ویزاجو در اینجا چالش‌های جدی و خطرناک مهاجرت به کشور ترکیه یا خرید ملک در آنجا برای شما عزیزان شرح می‌نماید:

تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی:
اگرچه کشورهای ایران و ترکیه هر دو دارای پیوندهای تاریخی و تأثیرات مشترک هستند، اما جوامع مدرن آنها تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند. ایرانیانی که به فرهنگ ایرانی مدرن خو گرفته‌اند، ممکن است شیوه زندگی ترکی را با تأثیرات قدیمی آن کاملاً متمایز بدانند. این می‌تواند منجر به احساس ضد فرهنگی یا مشکلات جدی روانی شود.

بی‌ثباتی اقتصادی:
اقتصاد کشور ترکیه در چند سال گذشته با چالش‌های فراوانی از نرخ تورم بالا گرفته تا کاهش ارزش پول روبرو بوده است. برای یک مهاجر ایرانی که به دنبال شروع زندگی دوباره است، چنین بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواند خطرات مالی قابل توجه و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نگرانی‌های بازار املاک:
با اینکه که ایده خرید ملک در کشور ترکیه به دلیل قیمت‌های نسبتا پایین‌تر نسبت به کشورهای کانادا یا آمریکا ممکن است جذاب به نظر برسد، ولی مشکلات بیشتری وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. بازار املاک و مستغلات ترکیه به دلیل نوسانات فراوان، بین کشورهای غربی شناخته شده است. اگر با دقت به تاریخچه خرید و فروش ملک در ترکیه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که از ده سال گذشته با این طرف، خود شهروندان ترک به دنبال فروش املاک خود برای مهاجرت به کشور‌های آمریکای شمالی هستند. این بدان معنی است که به زندگی در کشور ترکیه سخت و طاقت فرسا شده است. علاوه بر این، برخی مناطق، به ویژه مناطقی که در بین خارجی‌ها محبوب هستند، شاهد تورم مصنوعی قیمت بوده‌اند. این می‌تواند برای ایرانیانی که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت ملک در کشور ترکیه هستند، بسیار مضر باشد.

فرصت‌های کاری و مشکلات زبان:
برای نیروی کار ایرانی، یافتن موقعیت‌های شغلی در کشور ترکیه می‌تواند چالش برانگیز و در بسیاری از موارد غیر ممکن باشد. زیرا رقابت شغلی شدید بوده، و کارفرمایان ترجیح می‌دهند که شهروندان ترک را استخدام نمایند که نیاز به اخذ اقامت ترکیه ندارند و زبان مادری آنها ترکی استانبولی بوده و دارای سابقه کار در کشور ترکیه می‌باشند. علاوه بر این، مشکلات زبان ترکی استانبولی می‌تواند یک مانع بزرگ برای پیشرفت شغلی ایرانیان باشد. اکثر شهروندان کشور ترکیه دانش زبان انگلیسی ندارند، در صورتی که خیلی از ایرانیان با زبان انگلیسی آشنا هستند.

مشکلات قانونی و بوروکراتیک:
پیمایش در سیستم‌های حقوقی و فرآیندهای بوروکراتیک در کشوری مانند ترکیه می‌تواند دلهره آور باشد. مسائلی مانند مجوزهای اقامت، مجوزهای کار، مجوزهای خرید ملک و غیره، می‌توانند دست و پا گیر، وقت گیر و گاهی اوقات حتی دلسرد کننده باشند.

واقعیت‌ها و تصورات واهی:
برخی از ایرانیان ممکن است کشور ترکیه را پلی به اروپا بدانند و معتقدند که این کشور پله‌ای برای رسیدن به کشورهای غربی است. ولی این تصور می‌تواند منجر به ناامیدی در هنگام وقوع واقعیت شود. کشور ترکیه، در حالی که از نظر جغرافیایی بین آسیا و اروپا پل ارتباطی دارد، ولی سیاست‌ها و چالش‌هایی متفاوت از کشورهای اتحادیه اروپا دارد. همانطور که ممکن است شنیده باشید بیش از ۲۴ سال است که می‌گویند کشور ترکیه قرار است به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بپیوندد و ویزای شینگن نیز شامل آن گردد. ولی این یک تصور توخالی بیش نیست، زیرا به علت تفاوت سیاست‌ها و فرهنگی چشم‌گیر ترک زبانان، کشورهای اروپایی هیچوقت کشور ترکیه را به عنوان یک کشور اروپایی قبول نخواهند کرد، چون همانطور که ذکر شد، بیش از ۲۴ سال است که کشورهای غربی با این وعده‌ها از کشور ترکیه امتیازاتی کسب می‌نمایند ولی در عمل خبری از اروپایی شدن کشور ترکیه نیست. یکی دیگر از دلایل فروش املاک و مهاجرت شهروندان ترکیه به کشورهای آمریکای شمالی یا اروپایی همین می‌باشد.

اقلیم سیاسی:
فضای بهم ریخته سیاسی کشور ترکیه در طول سال‌های اخیر مورد توجه کشورهای جهانی قرار گرفته است. در ۳ سال گذشته به این طرف، کشور ترکیه به سوی اسلامی شدن قدم برداشته و مسائل آزادی‌های فردی، زنان و مطبوعات، نگرانی‌های حقوق بشر و تنش‌های سیاسی ممکن است برای بسیاری از ایرانیانی که به دنبال ثبات و آزادی در کشوری جدید هستند، جذاب نباشد.

نداشتن آینده‌ای روشن:
با تنش‌های ژئوپلیتیکی، نوسانات روابط بین ترکیه و کشور‌های همسایه و درگیری‌های منطقه‌ای ادامه‌دار، مسیر آینده این کشور را غیرقابل پیش بینی کرده است. این عدم اطمینان می‌تواند برای کسانی که به دنبال تعهد طولانی مدت به یک زندگی آرام در ترکیه هستند، دلهره‌آور باشد.

تصمیم برای مهاجرت یا سرمایه گذاری در ملک در خارج از کشور بسیار مهم است و بسیار مهم است که با یک ذهن آگاه به آن نزدیک شوید. تبلیغات تلویزیونی تجاری اغلب نمای رنگی از هر موقعیتی را ارائه می‌دهند و هدف آنها جذب خریداران یا مهاجران بالقوه با تصور زندگی رویایی می‌باشند. برای مهاجران ایرانی که قصد زندگی در کشور ترکیه را دارند، دلایل متعددی برای شک و تردید نسبت به این تبلیغات و وعده‌هایی که ممکن است انجام دهند وجود دارند:

معایب مهاجرت به ترکیه یا خرید ملک در ترکیه برای یک ایرانی

۱- نگرانی‌های اقتصادی:

  1. بی‌ثباتی: اقتصاد ترکیه شاهد حملات تورم و کاهش ارزش پول بوده است که می‌تواند خطرات مالی ایجاد نماید.
  2. ریسک در املاک و مستغلات: بازار املاک و مستغلات در ترکیه دارای نوسان شدیدی بوده و قیمت‌ها، به‌ویژه در مناطقی که در بین خارجی‌ها محبوب هستند، ممکن است به ‌طور مصنوعی متورم شوند، که بازده خوبی نخواهند داشت.

۲- چالش‌های فرهنگی و اجتماعی:

  1. تفاوت‌ها: اگرچه کشورهای ترکیه و ایران به هم نزدیک بوده و پیوندهای تاریخی مشترکی دارند، اما فرهنگ‌های مدرن آنها کاملاً متمایز است که می‌تواند منجر به احساس بیگانگی شود.
  2. مالکیت اموال: در کشور ترکیه محدودیت‌ها و عوارضی در مورد مالکیت اموال برای خارجی‌ها به خصوص ایرانیان وجود داشته دارد.

۳- چرا مهاجران ایرانی باید مراقب تبلیغات تجاری باشند:

  1. تبلیغات گمراه کننده: یادتان باشد که هدف تبلیغات تجاری، فقط فروش است نه منفعت شما. آنها ممکن است دیدگاه متعادلی از زندگی یا سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه ارائه ندهند و فقط نکات مثبت آن را برجسته نمایند.
  2. امیدواری بیش از حد: تبلیغات درباره کشور ترکیه ممکن است در مورد سهولت مهاجرت، بازده سرمایه‌گذاری در املاک یا کیفیت زندگی، بدون نمایش چالش‌های بالقوه با امیدواری بیش از حد همراه باشد.
  3. عدم شرایط یکسان برای همه: تبلیغات بازرگانی درباره کشور ترکیه طوری طراحی و ارائه می‌گردد که نشان دهند شرایط برای همه متقاضیان مهاجرت و خرید ملک کاملاً یکسان می‌باشد. در صورتیکه شرایط و نیازهای هر فردی کاملاً منحصر به فرد و طبق قوانین کشور ترکیه متفاوت می‌باشند.

نتیجه‌گیری:
مهاجرت یک تصمیم کاملاً شخصی است که تحت تأثیر عوامل بی‌شماری، از آرزوهای شخصی تا شرایط اجتماعی-اقتصادی می‌باشد. در حالی که کشور ترکیه جاذبه‌های متعددی از تاریخ غنی گرفته تا زیبایی‌های دیدنی ارائه می‌دهد، ولی برای هر مهاجر ایرانی گزینه ایده‌آلی نیست. مهم است که جوانب مثبت و منفی را بسنجید، پیامدهای بلندمدت را در نظر بگیرید و یک تصمیم آگاهانه بگیرید. زیرا زندگی در کشور ایران به مراتب خیلی خیلی بهتر از زندگی در کشوری بدون آینده مانند ترکیه، می‌باشد.

به یاد داشته باشید، آنچه برای یک فرد مهاجر کار می‌کند قرار نیست برای دیگری کارساز باشد. در حالی که تعداد محدودی از ایرانیان ممکن است در ترکیه راحت زندگی نمایند، ولی طبق آمار اکثر ایرانیان سرمایه‌گذار با مشکلات جدی روبرو شده‌اند که هیچوقت در تبلیغات تلویزیونی یا شرکت‌های مهاجرتی ترکیه به آنها گفته نشده بود. پس مواظب خود، خانواده و سرمایه زندگیتان باشید.