پناهندگی کانادا

استقبال بشردوستانه کانادا از افغان‌ها

استقبال بشردوستانه کانادا از ورود افغان‌ها

طبق آخرین آمار پایگاه داده‌های ویزاجو از اداره مهاجرت کشور کانادا در تاریخ ۲۶ می ۲۰۲۳، مشارکت‌های بشردوستانه قوی برای هدایت واقعیت‌های ژئوپلیتیکی پیچیده برای امن نگه‌داشتن افغان‌ها در کشور کانادا بسیار مهم بوده و دولت کانادا به همکاری با کشورهای همفکر، شرکای منطقه و سازمان های غیردولتی برای تسهیل تردد امن افغان‌ها به مقصد کانادا ادامه می‌دهد.

به عنوان بخشی از مشارکت رو به رشد با امارات متحده عربی (امارات متحده عربی)، شان فریزر، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی، امروز اعلام کرد که دولت کانادا با امارات متحده عربی به توافق رسیده است که گزینه‌های عبور ایمن برای افغان ها را به مقصد کانادا افزایش دهد. به عنوان بخشی از این مشارکت، کشور کانادا تا ۱۰۰۰ تبعه افغان را که در پی سقوط کابل از افغانستان خارج شده‌اند و در حال حاضر در امارات متحده عربی هستند، در کانادا اسکان خواهد داد.

با پرواز چارتر امروز به تورنتو، بیش از ۶۵۰ تبعه افغانستان تحت این همکاری وارد کانادا شده و مقصد آنها به بیش از ۱۵ شهر در سراسر کانادا، از جمله کینگستون، سنت کاترینز، تورنتو و ونکوور می‌باشند.

در سال ۲۰۲۲، کشور کانادا نیز از طریق همکاری با امارات متحده عربی، از ۳ پرواز اتباع افغانستان استقبال کرد که مجموع ورود آنها از امارات متحده عربی را تا به امروز به بیش از ۱۵۰۰ پرواز رسانده است.

دولت کانادا علیرغم چالش‌های جاری و مسائل دشواری که در پیش‌رو دارد، همچنان در مسیر دستیابی به هدف خود برای اسکان مجدد حداقل ۴۰۰۰۰ افغان آسیب‌پذیر تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد. تا به امروز، نزدیک به ۳۲۰۰۰ نفر را به کانادا پذیرفته است.

دولت کانادا از کشور امارات متحده عربی به دلیل تلاش ها و مشارکت قابل توجه آنها برای کمک به تسهیل عبور امن اتباع افغان به کانادا و سایر کشورهای اسکان دهنده در سراسر جهان تشکر می‌نماید.

آقای شان فریزر، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی گفت: "عبور ایمن از افغانستان برخلاف سایر مواردی که دولت کانادا در یک برنامه اسکان بشردوستانه با آن روبرو بوده است، همچنان یک چالش بزرگ بوده و موفقیت مأموریت ما بدون شرکایی مانند کشور امارات متحده عربی امکان پذیر نخواهد بود و من از همکاری آنها بسیار سپاسگزارم. کانادا در تعهد خود برای اسکان حداقل ۴۰۰۰۰ تبغه افغانستان چشم پوشی نخواهد کرد.“

اولین پرواز تحت این مشارکت در تاریخ ۱۹ ماه می با ۳۱۷ تبعه افغانستان به تورنتو انجام شد. با حمایت امارات متحده عربی، کانادا از ۳ نوع کمک امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۲ استقبال کرده و هر کدام ۳۰۰ پناهنده افغان را به کانادا می‌آورد.

دولت کانادا اخیراً این اصلاحات را به صورت قانون کیفری معرفی کرده و قانون C-41 را جهت انتقال ایمن متقاضیان از افغانستان به کشورهای سوم که مهاجرت کرده‌اند و از آنجا به کانادا می‌آیند، پشتیبانی می‌نماید.